2016. júl 17.

A Battletech tcg felemelkedése és bukása.

írta: Madnezz
A Battletech tcg felemelkedése és bukása.

 limited.jpg

 Bizonyára páran elcsodálkoznak, (ha már ennyit írok róla) miért nem lehet kapni boltokban ezt a kártyajátékot, miért hagyták abba a kiadásokat?

 Kezdem a választ a legeslegelején, ami a stratégiai gyűjtögetős kártyajátékoknál a Magic of the Gathering, mely forradalmasította a kártyajátékokat, legalábbis elsőként sikerült nagy rajongói kört kialakítania..A gyűjtögetős kártyajátékok lényege, hogy mindenki saját paklit alkothatott, saját stratégiával, taktikával és a játékban az ellenfél hasonlóan egyedi paklija ellen lehetett bizonyítani.

 Nagyon röviden, a szabályairól. Körönként egyet lehetett húzni a kézben tartott öt laphoz. A lapok egy része mana, melynek nincsen költsége. Körönként egyet hozhatunk játékban, ez lent is marad a mérkőzés végéig.  Ahány mana lapunk van játékban, annyi pontért játszhatunk ki varázslás lapokat körönként. Az egyik fajta varázslás a megidézés, mikor egy lényt hozunk le, melynek van költsége, támadó és védekező értéke. A támadó értéke felhasználható az ellenfél lényei ellen, vagy az ellenfél életerejét jelképező 20 zseton ellen. Minden támadási pont egy életpontot vesz el. Akinek az hamarabb elfogy az veszít. Ha egy lénynek elfogy a védekező értéke, akkor kikerül a játékból.  A többi varázslap gyógyít, erősít, védelmet vagy képességet ad, sebzi az ellenfél életerejét, lényt pusztít, visszaver egy varázslatot stb.

 A menetrendszerűen érkező kiegészítő csomagok miatt folyamatos még most is a bevétel, üzletileg is megéri. Ezután sorban jöttek a különböző kártyajátékok, melyeknek alapja regény, film, játék, bármi lehetett, még Xena játék is volt, a Pokemon ma is fut. A Battletech világa sem kerülhette el a sorsát, főleg a nagy sikerű Mechwarrior és Mechcommander játékok után kötelező volt kártyában is kihozni.

 Nem is fektettek rá különösebb hangsúlyt, fogták a MotG játékszabályát, annak alapjait megtartva, a részleteket szépen átvariálták és pár 'hibáját' kijavították. Így lett egy lap húzása helyett kettő, a mana helyett támadható supportok, lények helyett 'mechek, hogy nem életpontokat, hanem a paklit kell lőni. A komolyabb változtatások a lényeket, azaz a 'mecheket érintették. Lett sebességük, páncéljuk és a képességeiket reprezentáló támadási módjuk, rakétázás, alpha strike, overheat stb. A csatarendszerben már több egység harcolhatott több egység ellen, a sebzéseket szabadon szétosztva. A Magic tcg taktikáját alapvetően megváltoztatva több támadási hullámot vezettek be.  Fontos, hogy szinte minden lap, akármiért is legyen az asztalon, támadhatóvá vált a harci egységek számára. (Még egy kis változtatás, hogy itt az asseteknek nem kell feltétlenül meglenniük, a büntetőpontok kifizetésével nélkülük is ki lehet fejleszteni a lapokat.) Több körön keresztül lehet fejleszteni, ami azt eredményezte, hogy a meglevő mana/support lapok számánál akár nagyobb értékű lapokat is játékba lehet hozni. Varázslapok helyett lettek mission lapok, melyekkel a csatákba lehetett beleavatkozni, áthúzva az ellenfelünk eredeti elképzeléseit. Ezekkel a változtatásokkal olyan mértékben megnövekedett a játék stratégiai, taktikai összetettsége, vagy a csaták közbeni kombinációk száma, ami addig soha nem látott lehetőségmennyiséget teremtett. Ez még akkor is nagyot ütött, ha a lapok kombinációira épülő játékmód sérült a pakliból való lapvesztések miatt. A pakli összeállítása, egyensúlya és a taktikus játék került előnybe.

heroic_sacrefice.jpg

  Ez a játék kezdeti hibáit messze háttérbe szorította és nem akadt ki azon senki, ha egy lapon a kép rosszul lett forgatva, vagy hülyeség volt írva mission lapra, vagy a gépek egyik része használhatatlanul drága, a másik része meg túl erős volt, vagy hogy a gyors klános gépek ellen a szférának alig volt esélye. A játékosok még így is el voltak bűvölve. A kezdeti bizonytalanság után a Counterstrike és a Mercenaires kiegészítők stabilizálták a helyzetet. Bár a kezdeti zavarodottságot a készítők felől jelezte, hogy az első bajnokság győztes kombóját kitiltották. De nem álltak meg itt, egy csomó általános szférás 'mechről kijelentették, hogy a Comstarhoz tartozik és máshova nem lehet használni, miközben a Wolf's Dragoons lapok elveszítették hovatartozásukat. De még ezen a belenyúláson is mindenki simán továbblépett, kivéve persze a zsoldoscsapat kedvelőit.  Aztán jött az aranykor, a Mechwarrior kiegészítővel. Jöttek a pilótás paklik, az erősebb szférás gépek, kiegyensúlyozott lett a játék.

arsenal.jpg

 Persze ami felfelé ível, az lefele is fog majd. Váratlan csapásként kijött az Arsenal csomag, amivel megpróbálták kiteljesíteni a játékot, páncélozott gyalogság, tank és helikopter egységek bevezetésével, de leginkább hatalmas káoszt okoztak. Erre nem lett volna szükség, mert ezek már addig is szerepeltek command lap formájában. Egyrészt rögtön módosítani kellett, hogy az a bizonyos kockadobás már 5 és 6 esetén is a tank/helikopter lap végét jelentse, a lapokon jelzett hatos dobás helyett, valamint összesen csak tíz lehessen belőlük a pakliban. Aztán jött a kérdés, hogy a mission lapok kijátszhatók-e rájuk, mert ugye, ha valamire az van írva válassz egy 'mechet, akkor nem lehet tankot választani. Erre jött a totális átalakítás, minden harci egységet átneveztek unit-nak, emiatt át kellett írni az összes lapot. Fogták tehát a lapokat és átírták amelyiket kellett és kiadták az egészet újra Commander's Edition néven megváltozott dizájnnal. Hogy legyen rá vevő, nyolc játszható pakliként adták ki és tettek beléjük paklinként egy-egy új lapot. Ráadásként  tucatnyi lapot revised-eltek,  azaz egyszerűen átírták a képességeiket és költségüket, amire talán két lap esetén volt komolyabb ok.  A baj már megtörtént, a törzsközönség egy része fellázadt és elfordult a játéktól, mondván, ők nem káoszt akarnak, hanem csatamechekkel zúzni. Még kijött lendületből a Crusade kiegészítő, de már nem tudta meg nem történtté tenni a dolgokat, sőt a már túl sok új bónusztelepítést adó egység miatt a Belső Szféra hordái legyőzhetetlenné váltak. Ez kiborította a klánokat kedvelőket is, mert őket addig a tankos bénázás közvetlenül nem érintette, elvoltak az elementálokkal.... Az események sok tanulságot tartalmaznak, a hogyan ne menedzseld gyűjtögetős kártyajátékodat témakörben. Nehéz megérteni a logikát abban, hogy egy jól működő dolgon javítanak, de közben elcseszik. Már az alapkiadásnál is kétséges volt, hogy egyáltalán tesztelték-e játék közben, de itt az Arsenal után már egyértelművé vált, hogy értelmes játékosok ezt nem láthatták forgalomba kerülése előtt. Még volt szó, vagyis dizájn egy újabb kiadásról, külön klános és szférás csomagokkal, de ez már sosem jött ki. A játéknak végleg befellegzett, hiszen a lényeg, az új lapok érkezésével folyamatosan változó legjobb kombinációk keresgélése befejeződött.

 Persze hibát már az elején is elkövettek, mert a sokféle különböző ház, meg klán lapok nagyon megbonyolították egy szabályos pakli összerakását. Az első kiadás 299 lapjából elvileg 5-6 ház és négy klán paklihoz voltak lapok. A gyakorlatban nagyon nem így volt. ( A következő három 99 lapos kiegészítőre nagy szükség mutatkozott.) Sokan jártak úgy, hogy barátjukkal vettek négy alapcsomagot és abból próbáltak összeügyeskedni valami játszható dolgot, legtöbbször sikertelenül, ami el is vette a kedvüket.(Itt egy pórul járt próbálkozó keservei.) A szerencsésebbeknek barátjuk mutatta meg a játékot az általa készített paklikkal, amik nagyjából azonos erősségűek voltak. (Én is ezek közé a mázlisták közé tartozom.)   Adva volt már akkor is egy előre összeállított pakli forgalomba hozásának lehetősége, klánonként, vagy házanként, de csak később lépték meg a Commander's Edition kiadásakor, azaz túl későn. Pedig erre már azért is szükség lett volna az elején, mert a játék tartalmazta a már felsorolt újításokat, amiket gyakran nehéz volt azoknak megérteni, akik hasonló rendszerben, de kombó alapon játszottak. Ők sajnos sokszor nem tudták átlátni a játék közbeni lehetséges cselekvések szabadságát. Mert a játéktér tényleg tér volt, mely teret adott az elképzeléseknek és az akár 2-8 vagy több lehetséges célpontirány, valamint a többhullámos támadási lehetőség szorzata adta a variációk számát. Ehhez képest a Magic egyszer támadsz és az ellenfél egyenként harcol az általa választott lényekkel rendszere meglehetősen korlátolt. (Nyilván más pótolta ezt játékélményben.) Egy kisebb hiba logisztikai volt, mert a support lapok felgyűltek a kézben és magától nem nagyon lehetett velük mit kezdeni, de ezt sikerült nagyjából megoldani. Ellenben a laphúzásban csak egyetlen kártya segített, ami később egyoldalúvá tette a pakli összeállítását, de ennek oka a már említett telepítést adó 'mechek voltak.

 Ma is kérdéses mi történt a jogokat birtokló céggel? Egyesek szerint csődbe mentek. De ez csak feltételezés, mert még ma is léteznek és jogdíjakat szednek játékok után. Ami biztos, hogy a Battletech jogokat eladták és az új tulajdonos szépen elkaszálta a kártyajátékot és a történetfolyamot is új szálon vette fel.  Ennek mementója a Dark Age, amit sokan szó szerint értenek a játék sorsát illetőleg. Ezzel sikerült teljesen mértékben elejét venni a játék felélesztésének, mert a jogokat nem éri meg továbbadni sem a kártyajátékot illetően. (Pedig a Battletech világban nagy lehetőségek vannak, íme egy idei próbálkozás, mely a kickstarter.com oldalon tízszeres pénzt szedett össze.) De vannak akik még így sem adták fel, hanem Dominium néven folytatják rajongókként, ez mutatja, mennyire is lehet a Battletechet szeretni. A lapok ábráihoz engedélyt kért az illusztrátoroktól. Ha belegondolunk, hogy a Csillagliga játékban itthon legalább ötvenen játszottak hétről hétre komoly meccseket... miközben van több olyan egyház Magyarországon, melynek kevesebb tagja van! :)   (Legalábbis 1% felajánlásokkal kevesebben támogatták, mint 50 fő!) 

Szólj hozzá

kártyajáték battletech tcg ccg gyűjtögetős