A jó csatamech nyomában
A Battletech kártyajátékban a 'mech 'jósága' két összetevőből adódik. Mit tud és mennyibe kerül? Összehasonlítási alap a többi 'mech, azok közül is a hasonló képességűek. A csatamech lapok alapvető képessége a sebességük. Tehát azonos sebességű lapokat kell összehasonlítani.
Egy kép segítségével megmutatom hogyan kell értelmezni a 'mech lapokat:
A 'mech típusú lapok megalkotásánál az egyszerűség érdekében, bizonyos titkos számítási módot vezettek be, ennek járunk most utána. A számítási mód nem adott egységesen ugyanolyan jó képességű lapokat. Ennek oka, bizonyos tulajdonságokat túlértékeltek és nem láthattak előre bizonyos játék közbeni reakciókat.
Általánosságban mondom, 1 recource három pontra van osztva:
1 pont: a struktúra
2 pont: a páncél
3 pont 1 sebzés
3 pont 1 rakéta
1 pont a jump
1 pont egy alpha strike
2 pont 1:1 overheat
1.5 pont 2:1 overheat
3 pont ECM
3 pont NARC
1 pont anti-missile
Nézzünk egy egyszerű példát! A Sentinel 0 resource értékű és nincsen rajta büntető asset. Ennyiért kapunk 1 páncélt, 3 struktúrát és egy sebzést, azaz összesen 2+3+3=8 pontot, innen indul a közepes sebességű gépek számolása. Azért mi teli szájjal vigyorogva vezetnénk akár a világ legócskább csatamechjét is! :)
Nézzük meg, mit adnak egy resource-ért! 5 struktúra és két sebzés, azaz 5+2x3=11. Ez pont hárommal több, tehát egy resource három képességpontnyi.
Azért nem pontosan mindig így van. Nézzük a következő gépet kettőért! Kapunk egy páncélt, 6 struktúrát, két sebzést és 1 alpha strike sebzést. Ezek összesen: 2+6+2x3+1=15. Mondhatni egy alpha strike sebzéssel több a vártnál.
De mit adnak háromért akkor? Egy páncélt, csak öt struktúrát, 3 sebzést és egy gyengécske overheat 2:1-et. Összeadva: 2+5+3x3+1.5=17. Ez meg kevesebb a vártnál, de ha esetleg az overheat sebzést többnek számolom, akkor meg van a három különbség.
Most jöjjön egy érdekes gépezet, mert pontosan ugyanolyan az overheat képessége, csak egyel nagyobb a páncélja és a struktúrája. Azaz 2x2+6+3x3+1.5=20.5 , ami több, mint hárommal több, levonható következtetés, a Wolfhound nem egy acélos gépezet.
A büntető asset nélküli gépek között most ugrunk egy nagyot és kiszámoljuk, vajon néggyel több resource-ért kapunk-e 12 ponttal több gépet, ami kb. 32 pontnyi.. Két páncél, 8 struktúra, 4 alapsebzés és 3:3 overheat, no meg egy anti-missile képesség. Az összesen 2x2+8+4x3+3x2+1=31, tehát nagyjából stimmel.
Eddig rendben, de mi lesz az asset büntetésekkel? Van nekünk egy olcsó Wolfhoundunk is egyel kevesebb sebzéssel, de kettővel kevesebb resource pontért, ellenben van 1A és 2T büntije, ami azt jelenti kb. egy mínusz pont számít egy asset büntetésnek.
Az elemzések azt mutatják, akár közel azonos költségű gépek között is lehet eltérés a pontok alapján számított értéket tekintve. Emiatt gondosan kell kiválasztani a pakliba szánt egységeket. Vegyük a koncepciónak és az asseteknek megfelelő legjobb gépeket és ha szükséges egészítsük ki elfogadhatóan jókkal. Ez fontos dolog, mert rossz 'mechekkel még nem nyert senki versenyt. Értve ezalatt a képességükhöz túl magas költséget.